יום רביעי, 23 באפריל 2014

אור האמונה - מאת הרב שלום ארוש

'אור האמונה' - מאת הגאון הגדול מזכה הרבים הרב הצדיק ר' שלום ארוש שליט"א:

והנה, הכול תלוי באמונה, כל התורה הקדושה וכל העולם הזה, הכול תלוי במידת האמונה. כמו שאומר רבנו הקדוש (שיהר"ן רס"א) על הפסוק: "רגלי עמדה במישור" – "רגל הוא בחינת אמונה, שעליה עומדים כל המידות וכל התורה כולה, וכמו שאמרו "בא חבקוק והעמידן על אחת: וצדיק באמונתו יחיה", והאמונה הקדושה תלויה בשמירת העיניים, כמו שאומרים רבותינו: 'אחרי לבבכם' – זו מינות 'ואחרי עיניכם' – זו זנות.


שאלתי את עצמי, מה הסיבה לכך שהעין רואה הלב חומד, מדוע כך גזרה חכמתו יתברך? החונן לאדם דעת זיכה אותי להבין, שהמדרגה הגבוהה ביותר של האמונה היא הדבקות, שהאדם צריך לשאוף להיות כל הזמן דבוק בה' יתברך, ואז הוא זוכה שכל רצונו הוא רק להיות קשור עם ה', ותמיד יכסוף ויתגעגע לה', כי מעלת הרצון היא למעשה תוצאה של אמונה עם דבקות. לכן אומר דוד המלך בתהלים כמה פסוקים עם המילה תמיד: "ואני תמיד עמך" "שיוויתי ה' לנגדי תמיד" ו"עיני תמיד אל ה' ", כי בשביל להגיע לדרגה של "ואני תמיד עמך" ושל "שיוויתי ה' לנגדי תמיד" צריך לקיים את הפסוק "עיני תמיד אל ה' ".


אם אתה רוצה לראות רק את ה', אז תעצום את העיניים או שתראה לנגד עיניך את אותיות התורה, וכך תהיה דבוק בה'. אם אתה פותח את העיניים ורוצה לראות משהו אחר - אז אתה תראה, ולא רק שתראה אלא גם תחמוד ותתאווה ותרצה את מה שרצית לראות. לכן תשתדל תמיד, שכל תאוותך תהיה רק להיות דבוק בה', כי באמת אין מה לחפש בעולם הזה חוץ מהקשר עם ה', כמו שאומר דוד המלך "נגדך כל תאוותי" – שזו הפנימיות של שמירת העיניים – ואז תזכה לעצום את העיניים, כי אתה לא מחפש כלום, שום דבר אחר לא מעניין אותך חוץ מלהיות דבוק בה'. ואם אתה פותח את העיניים זה סימן שאתה מחפש תאוות אחרות, ואת זה נותנים לך. מה שאתה רוצה – אתה מקבל, ולכן העין רואה והלב חומד.
וידוע, שכל התורה כולה כלולה בעשרת הדיברות וכל עשרת הדיברות תלויות וכלולות בדיבר האחרון שהוא 'לא תחמוד', כי כל התורה מתחילה מהרצון של האדם להתקרב לה', וכאשר אדם – כל רצונו הוא רק ה', אין לו מה לחמוד, כי הוא לא רוצה שום דבר, ואילו אדם שחומד הוא רחוק מכל הפנימיות של התורה ועבודת ה'. ולכן אומר רש"י הקדוש, שבענייני הקדושה תלויים 'רוב גופי תורה'. ומי שלא מבקש ומחפש את ה' אלא מחפש לראות ולחמוד דברים אחרים הוא יתאווה אליהם ויכסוף אליהם ויאהב אותם, כי אם משהו מעניין אותך חוץ מה', ה' אומר לך: בבקשה, קח ותתאווה למה שמעניין ומושך אותך.


וזו הפנימיות של שמירת העיניים, כי אמנם כל אחד צריך לצעוק ולהתפלל לה' יתברך שיציל אותו מראיות אסורות וכל אחד צריך להילחם כפשוטו לא להיכשל בשום ראייה אסורה, כי שמירת עיניים זו לא חסידות, אלא חיוב גמור שכל התורה תלויה בו, אבל כשזוכים לפנימיות של שמירת העיניים, העבודה הרבה יותר קלה ונעימה, כי האדם לא צריך להילחם לעצום את העיניים, אלא הוא כל כך רוצה את ה' וכוסף לה' עד ששום דבר אחר פשוט לא מעניין אותו. ועל ידי שאדם מרבה בתפילות על שמירת העיניים, הוא מקבל את המתנות הנפלאות האלה, שה' נותן לו את הדעת להבין, שכל מה שהוא רוצה זה רק להיות קרוב לה'.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה